SEO: 9 viktige elementer for søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) kan være delt inn i to kategorier: on-page SEO og off-page SEO. I dag skal jeg gå gjennom 9 elementer som vil forbedre din plassering i søkemotorene ved hjelp av on-page SEO. On-page SEO refererer til hvor bra nettsiden din er representert i søkemotorene. Denne kan ofte forebedres med noen små endringer.

Off-page SEO refererer til siden din sin autoritet ellers på nettet, noe som avhenger av hva andre sider sier om din side. Denne type SEO kan ta tid å forbedre.

Selv om on-page SEO kun teller 25 % når det gjelder hvordan siden din kommer ut i søkemotorene, så er det verdt jobben siden den kan forbedres raskt.

1. Sidetittel
Sidetitler er en av de aller viktigste faktorene når det gjelder on-page SEO. Det er teksten du ser øverst i browseren når du er inne på en side. Dette er også tittelen på en side som er respresentert i søkemotoren. Sidetittel kan bli funnet og endret i html-koden på siden din. Teksten som er inni <title> tagen er tittelen på siden din. Her er noen tips for å komme på noen effektive sidetitler:

  • Inkludèr nøkkelord
  • Tittelen bør inneholde færre enn 70 tegn. Lenger sidetitler vil ikke bli sett i verken browseren eller i søkeresultatene. Om du lager tittelen for lang, vil den også minske viktighetsgraden på nøkkelordene du nevner.
  • Plassèr nøkkelordene så tidlig i tittelen som mulig
  • Gjør tittelen forståelig for de besøkende
  • Ha med firmanavn i slutten av tittelen, med mindre du har et stort firma der folk søker på firmanavn for å finne deg.
  • Bruk ulike sidetitler for hver side. Hver side er en mulighet for å fronte målrettede nøkkelord.

2. Metabeskrivelser og Metadata
Metadata har ingen direkte påvirkning på resultatene i søkemotoren, men det er en god idè å inkludere nøkkelord i metabeskrivelsen din.

Metadata er teksten man ser som en beskrivelse av en side i Google-søk. Disse ordene tiltrekker en søkers interesse og indikerer om søkeresultatet er relevant for vedkommende. På grunn av det kan det være lurt å inkludere nøkkelordene i metabeskrivelsen, for å få flere besøkende på siden din.

Metabeskrivelsen er ikke synlig på siden din. Den korte oppsummeringen av siden, som vanligvis er øverst på siden i en <meta description> tag blir ikke brukt av søkemotorene i den hensikt å heve plasseringen til en side. Metabeskrivelsen blir brukt til å presentere innholdet på siden for søkerene på for eksempel Google. Hvis du ikke har en metabeskrivelse i html-koden din, så vil Google automatisk finne et utdrag fra siden din.

3. Overskrift
Om en tekst er mer fremtredende enn annen tekst på siden, er dette overskriften. Du kan sjekke dette ved å se på html-koden på siden din, og se etter <h1>, <h2> eller <h3>.

Overskriften blir lest av søkemotorene som nøkkelord i større grad enn teksten ellers på siden. På grunn av det, er det lurt å ha nøkkelordene i overskriftene dine der det er mulig. <h1> tags vekter ordene som viktigere nøkkelord enn det <h2> tags, og <h2> tags vekter mer enn <h3> tags. Det finnes også <h4> og <h5> tags, men disse vekter ikke mer enn resten av teksten. Om du har for mange overskrifter, så svekker du viktigheten av nøkkelord i andre overskrifter. Vi anbefaler derfor at du kun bruker <h1> tags en gang. Om siden din har mye tekst, kan du gjerne ha med noen få <h2> eller >h3> som titler over paragrafer.

4. Cascading style sheets (CSS)
HTML er koden på siden din, som søkemotoren leser.Søkemotorene trekker ut relevant informasjon, som for eksempe nøkkelord, fra html-koden din. CSS, på den andre siden, er en mal for layouten på siden din. I CSS definerer du hvordan overskrifter, linker og andre visuelle elementer skal se ut. Du bør med andre ord bruke CSS. Ved å ha med layout relatert informasjon i html-koden, kan du svekke relevansen av html-teksten, og det er den du ønsker at søkemotorene skal lese.

5. Bilder
Bilder på en nettside kan forbedre besøksopplevelsen. Når du tar med bilder på siden din bør du også tenke over følgende:

  • Ikke overdriv bildebruken. Flere bilder kan gjøre at det tar lang tid å laste ned siden din, noe som har en negativ effekt både på besøksopplevelsen og i forhold til søkemotoroptimalisering.
  • Assosièr teksten med bildene. Søkemotoren “leser” ikke bilder: de leser kun teksten. ALT tekst er en HTML attributt du kan legge til på bildene dine, slik at søkemotorene erstatter bildet med en assosiert tekst.
  • Inkludèr nøkkelord i navnet til bildefilen. Det vil hjelpe deg med å få relevant trafikk fra bildesøk. Separerer nøkkelordene i filnavnet med en bindestrek (-).

6. Domeneinformasjon
Søkemotorene favoriserer sider som er registrert for en lengre tidsperiode. Det indikerer en forpliktelse til siden, noe som gjør sannsynligheten mindre for at det er spam. Utvid registreringen av siden din for å få en SEO-boost.

7. MOZ rank
MOZ rank er et generelt mål på hvor høy autoritet siden din har. En høy MOZ rank er best. Merk deg at MOZ rangerer faktorer fra både on-page og off-page SEO. Du oppnår en høyere rangering om du forbedrer on-page SEO, men det er også mange andre ting du kan gjøre. Dette vil vi komme nærmere inn på senere.

8. Google Crawl date
Når Google går gjennom siden din, oppdaterer den informasjonen som er relatert til den, som nøkkelord og andre SEO faktorer. Derfor ønsker du at Google skal gå gjennom siden din så ofte som mulig. Det beste du kan gjøre for at det skal skje, er å regelmessig produsere innhold og publisere det på nettsiden din, for eksempel gjennom en blogg.

9. URL struktur
URL på en side er nettadressen. For eksempel er vår URL http://leftbrainmarketing.net. URL strukturen på en nettside er hvordan ulike URL er knyttet sammen med hverandre.
Å endre din URL struktur er desverre en av de vanskeligste aspektene ved on-page SEO. Metodene for å fikse disse problemene avhenger fullt og helt av systemet bak siden din, altså programmeringsverktøyet ditt. Om du har en kompetent utvikler ved din side, be han eller henne se på denne problemstillingen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s