TWITTER: Når strategiene uteblir på Twitter

Cecilie Staude: Det  «tweetes», «tvitres» eller kanskje rett og slett «kvitres« over en lav sko om dagen. I følge Tvitre.no har rundt 140.000 nordmenn nå en Twitter-konto. Hver og en av oss har også i snitt sendt 165 Twittermeldinger og følger 70 andre personer.

Selv begynner jeg å bli småfrustrert over Twitter. Etter snart ett år med å følge med på mange profiler og mye innhold, merker jeg en slags oppgitthet. Nei, det handler ikke om digitalt selvmord, men en irritasjon knytttet til at det nå dessverre går stadig lengere tid mellom hver gang jeg finner noe som oppleves som relevant.
Dette fordi microbloggen nærmest svømmer over av trivielle og intetsigende tekster, med mer eller mindre håpløse diskusjoner, statusoppdateringer, godnattaklemmer, poesi og anmeldelser av dopapir på hoteller.

Dette kan igjen relateres til min stadig økende bevisstgjøring knyttet til at det ikke nødvendigvis er antallet personer man følger som har betydning for hva man får ut av tilstedeværelse i nettsamfunn. Som  professor Michael Kearns ved University of Pennsylvania hevder – det er snarere personenes egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man opplever få verdi ut av sin deltagelse i sosiale nettverk.  Dette betyr at man kan følge mange tusen personer på Twitter, men tvitrere som poster uinteressant informasjon og oppleves som påtrengende eller belastende av nettverket, gjennom stadige uinteressante twitteroppdateringer, får ingen innflytelse, men isteden bli stående som ”fyll” på andres vennelister. Dem har jeg nå for mange av i mitt nettverk.

Problemstillingen ble også belyst i hovedinnlegget til sosiale medierguru, Brian Solis, på den pågående onlinekonferansen Facebook Success Summit 2010som jeg selv med stor interesse følger i disse dager.

Solis hevder at Twitter fremover vil tape terreng, nettopp fordi det som driver mange av de ivrigste tvitrerne er mer konkurransen om å «ha den siste tweeten», enn relevant nisjekommunikasjon og kunnskapsdeling. En interessant artikkel i den forbindelse er også  «Pumping Up the Self-Control in the Age of Temptations» nylig publisert i the New York Times. Artikkelen som tar for seg viktigheten av viljestyrke – eller kanskje mangelen på sådan, illustrerer at det kanskje er mulig å trene på å tvitre mindre…

I så måte bekrefter dette at mange ikke har en klar strategi for hvordan microbloggen skal brukes og dermed hvilke tvitrere man følger. IDagbladet kunne vi nylig lese at Kronprinsparet fulgte sexbloggen Flinke Piker. Slottet opplyste i etterkant at det ikke gjøres noen vurderinger av hvem som følges på Twitter og at Mette Marit og Haakon automatisk følger alle som følger dem. Det vakte også en viss oppsikt på Twitter da VG i sommer offentliggjorde en liste med 100 tvitrere du bør følge“, uten å gi leserne noen videre forklaring påhvorfor man etter sigende bør følge de 100 “kjendisene, filmstjernene, litteraturpersonlighetene og kunstkritikerne”.

Kjeder noen deg på Twitter? Slutt å følge dem da vel , det kan vel noen si. Hvis en blogger eller fem kjeder vettet av deg, så er det jo bare å holde seg unna. Og det er jo riktig. Selv følger jeg i dag 179 personer på Twitter.  I en større sammenheng er dette svært få. Likevel ser jeg at det er i overkant ambisiøst – i henhold til målet. For meg dreier det seg om å få størst mulig verdi ut av min deltagelse i sosiale nettverk og dra fordel av hverandre. I så måte vil retten til ”medlemskap” fremover bli mer eksklusiv. Informasjonsfiltrering blir et nøkkelord, og i  løpet av uken vil antallet jeg følger på Twitter nok bli halvert…

Ett Svar

  1. Du følger 179 personer på Twitter og vil redusere det til det halve? Jeg tviler vel på at du vil få så mye ut av Twitter da…

    Det er ikke noe problem å filtrere ved fornuftig bruk av lister i f.eks Tweetdeck og twittersøk. For bedrifter og organisasjoner er det også enkelt å legge inn RSS-feeder av relevante Twitter-søk i Google Reader eller andre lesere. Nyhetsovervåkingstjenesten Retriever har også begynt å tilby Twitter-søk som en del av tjenesten.

    Det er ikke mulig å få med seg alt uansett, men det er ikke noe problem å få med seg det som er relevant for den bedriften/organisasjonen du representerer :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: