SOSIALE MEDIER: Kjøre-regler for Sosiale Medier

Espen Grimmert: Sosiale Medier – det beste som har skjedd siden de ansatte fikk telefon.

Få vil nekte kontoransatte en telefon i dag. Telefonen er et fantastisk verktøy som gjør det lettere for alle å gjøre en god jobb. Snart vil vi se på sosiale media på samme måte. Det blir nær sagt umulig å gjøre en tilfredsstillende jobb uten tilgang til sosiale media, men akkurat som telefonen er sosiale media et verktøy det er lett å bruke feil.

Her er 10 retningslinjer for bruk av sosiale medier.

Kanskje lettere å bruke sosiale media RIKTIG når man tenker på disse som et arbeidsverktøy, akkurat slik telefonen er.

1. I arbeidstiden er sosiale media et arbeidsverktøy
Telefonen bruker vi for å selge, informere andre, skaffe oss informasjon, motivere ansatte, gjøre avtaler. Mange av disse arbeidsoppgavene til telefonen overlater nå flere og flere til sosiale medier. Sosiale medier bør oppfattes som kraftfulle arbeidsverktøy, å nekte å bruke disse blir som å nekte å bruke telefon fordi man foretrekker å skrive brev. Jo flere som brukte telefon, jo mer idiotisk virket det å krampaktig fastholde at brev er en fin kommunikasjonsform slik at man ikke trenger telefonen. Vi vil oppleve det samme med sosiale media, det blir bare dinosaurus igjen som ikke tar det nye arbeidsverktøyet i bruk.

2. Korte private beskjeder i arbeidstiden er OK
Alle har aksept for en kort privat samtale, for eksempel for å avtale henting av barn i barnehage, men de fleste vil irritere seg kraftig hvis kontornaboen bruker en halvtime på å diskutere neste ferie i telefonen i arbeidstiden. Tenk på sosiale media på samme måte. Jeg får gjerne en kort beskjed fra sønnen min via Facebook om at han går på stranden, men jeg vil ikke dele morsomme YouTube-klipp mens jeg er på jobb.

3. Bruk den raskeste kommunikasjonskanalen
Skal jeg ha tak i en adresse, vil en chat via for eksempel Facebook, være den raskeste metoden. Her ser jeg om den jeg spør er tilgjengelig og jeg får adressen skriftlig slik at jeg bare kan kopiere den inn der det trengs. På mange områder er sosiale medier nå den desidert raskeste kommunikasjonsformen, ikke minst fordi det her er lett å kommunisere med svært mange på en gang. Virksomheter som ikke lar sine ansatte kommunisere via sosiale media vil få et effektivitetstap.

4. Husk at alle er ikke interessert i alt
De færreste er interessert i hvor langt du har jogget eller hva du har spist til middag. Begrens deg i sosiale medier, og husk at du ikke trenger å si det samme til alle! På Facebook er det enkelt å bruke vennelister slik at du kan styre hvem som får se hva på veggen din, så kan du vise frem oppskrifter til gourmetklubben, diskutere fag med dem som er opptatt av det samme som deg og juble over fotballresultater kun til de av vennene dine du vet er interessert i fotball. Spesielt når du bruker sosiale medier i både jobb og privat sammenheng er det viktig å styre hva du sier til hvem, ellers oppleves du lett som en masekopp av alle.

5. Finn personer og organisasjoner du kan lære av.

De fleste vil kvie seg for å ringe rundt til eksperter for å be om gratis råd når de har et problem. Men via sosiale medier er det en rekke eksperter som sender akkurat den informasjonen du ønsker din vei. På Facebook, Twitter og LinkedIn florerer det av faglige fora, velg de som interesserer deg. Bruk StumbleUpon for å lete etter informasjon andre har anbefalt. Følg personer og virksomheter på Twitter som du synes har noe nyttig å bringe til torgs. Med dyktig bruk av sosiale media kommer informasjonen du søker til deg.

6. Vit hvilken informasjon som er intern
Det er lett å kommunisere via sosiale media, for lett for noen. Bedriftshemmeligheter skal fremdeles være hemmelige. Selv om salget går veldig bra, er kanskje ikke sjefen din interessert i at det skal kringkastes over alt? Kanskje er det til og med børssensitiv informasjon du sprer rundt i sosiale media?
7. Vær ærlig om hvor du jobber
Åpen og ærlig kommunikasjon fungerer alltid best i sosiale medier. Ikke gjør noen «under cover» operasjoner for å fremme din virksomhet. Fallhøyden kan være stor både for deg og virksomheten din. Presenter deg ryddig og skikkelig, slik du skal gjøre i telefonen. Husk at du også representerer din arbeidsgiver når du er på sosiale medier.

8. Du skal vite hvilke spørsmål du kan svare på – og når du skal henvise videre
Får du en telefon på jobben må du noen ganger sette videre til salg, kundeservice eller andre steder. Tenk på samme måte i sosiale media også. Er du den rette til å svare på dette spørsmålet? Skal ditt svar ligge åpent tilgjengelig for alle? Alle har en forpliktelse til å bidra til god kundeservice via sosiale medier, men det betyr ikke at du skal svare på alle spørsmål selv.

9. Du skal ikke snakke stygt om konkurrenter eller andre
Det er lett å hovere over konkurrenters tabber, kritisere deres produkter, men tenk deg grundig om før slik «baksnakking» løftes ut i sosiale medier. Det ser veldig lite sjarmerende ut, og du kan ødelegge imaget til din egen virksomhet istedenfor å ramme konkurrenten. Politikere må få lov å kritisere hverandre tenker du kanskje. Ja, men jeg tror nok at de aller fleste politikere med fordel kan trene seg på å bruke sosiale medier til å lytte, og presentere egen politikk før angrepene på konkurrentene skal få mer plass. REGEL: Bruk gjerne sosiale medier når du har noe positivt å si, negative ting og kritikk er det bedre å formidle gjennom andre kanaler.

10. Du skal ikke bruke alle sosiale medier
Nye sosiale medier dukker opp hver dag, ikke sett deg fore å utforske alle! Akkurat som det var lite poeng å ha telefon når ingen andre hadde telefon, er det unødvendig å bruke sosiale media hvor det ikke er noen du kan «være sosial med». I dag er Facebook den suverene kongen av sosiale medier blant norske brukere, med mer tidsbruk enn alle andre sosiale media til sammen. Twitter og LinkedIn har også en stor brukerskare og kan være velegnet til profesjonell bruk. For noen kan YouTube bli en vellykket kanal.

Sosiale medier er GØY – og et NYTTIG arbeidsverktøy – for den som bruker det RIKTIG!

Lykke til! J

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: